Voeding
Waarom? Daarom!
Voeding
Waarom? Daarom!

Waarom? Daarom!

Geef uitleg

Kinderen leren van je, ook op het vlak van eten. In de eerste plaats leren ze door te kijken wat jij doet en je te imiteren. Toch kan een woordje uitleg hier en daar helpen.

Wat zeg je wel?

  • Je kan kinderen heus wel vertellen dat er gezond en ongezond eten bestaat. Leg hen uit waarom jij het belangrijk vindt dat ze voldoende gezonde voeding eten.
     
  • Wijs hen op het belang en de voordelen van gezonde voeding die aansluiten bij hun leefwereld. Dreigende hart- en vaatziekten op hun 55-ste zijn een realiteit, maar ook een ver-van-hun-bed-show. Dat ze zich fitter zullen voelen, minder snel ziek zullen worden, beter zullen slapen, zich beter zullen kunnen concentreren op school, …. Daar kunnen ze zich wel wat bij voorstellen.
     
  • Betrek je kinderen spelenderwijs zo veel mogelijk bij het boodschappen doen, groenten telen of koken. Leer hen door veel vragen te stellen en samen dingen op te zoeken. Kennen ze de namen van alle groenten in de winkel? En hoe ze ruiken en smaken? Weten ze hoe en waar groenten groeien?
     
  • Kinderen houden van verhaaltjes. Leer hen meer over eetgewoontes vroeger en nu. Vertel hen over tafeletiquette. Mensen eten niet overal ter wereld hetzelfde. Elk land heeft zijn eetgewoontes en –cultuur.

Wat zeg je beter niet?

Om je kinderen wat meer te leren over gezonde voeding hoef je heus geen voedingsexpert te zijn. Integendeel. Aan ingewikkelde uiteenzettingen over voedingswaarden, koolhydraten, mineralen,… hebben kinderen geen boodschap.

Ben je zelf veel bezig met afvallen en je voeding? Wees dan voorzichtig met te veel praten over calorieën, vetten en suikers en dergelijke. Het is gekend uit onderzoek dat moeders die zelf veel diëten en daarover praten een invloed hebben op jonge kinderen, vooral meisjes. Meisjes die zich te veel op calorieën gaan fixeren hebben hoger risico op eetstoornissen.

Signalen

Kinderen kunnen ook uit zichzelf op een bepaald moment erg weinig, juist veel of onregelmatig eten. Meestal heeft dit te maken met een bepaalde fase in hun ontwikkeling (vb. een groeispurt) of een belangrijke gebeurtenis (vb. veranderen van school, examens, een optreden, ….) en gaat het vanzelf ook weer over.

Vang je signalen op dat je kind experimenteert met ongezonde voedingsgewoontes (veel bezig met eten, calorieën tellen, liever alleen eten, … Meer signalen)? Probeer dan openlijk je bezorgdheden te bespreken. Zoek een rustig moment uit en benoem wat je ziet of opmerkt. Je vertrekt best vanuit je eigen bezorgdheid, dat komt minder beschuldigend over. Zo kan je bijvoorbeeld zeggen: ,”Ik merk de laatste tijd op dat je steeds minder eet aan tafel.  Wil je het hier even over hebben? Want ik maak me daar toch zorgen rond.” Eerder dan: “Jij eet de laatste tijd zo weinig, je hebt anorexia zeker?”.

Maak voldoende tijd om te luisteren naar wat je kind te vertellen heeft.

Heeft je kind vragen over eetgewoontes en eetstoornissen, geef dan een kort en eerlijk antwoord.

Blijf thuis gezonde gewoontes naleven. Geniet samen van gezonde maaltijden.

Heb je meer vragen of zorgen over eetstoornissen, kijk dan op Eetexpert.be of spreek erover met je arts. 

Hoofd categorie: 
Voeding categorieën: 
info_weight: 
1