Voeding
Gezonde keuze gemakkelijk maken
Voeding
Gezonde keuze gemakkelijk maken

Gezonde keuze gemakkelijk maken

Voor je (jonge) kind

Wanneer er geen fruit in huis is, zullen kinderen niet veel fruit eten. Krijgen ze een koek mee naar school, dan zal een kind niet spontaan naar iets gezonder vragen. Een gezond aanbod is belangrijk, en daar heb je als ouder een grote invloed op. Jij doet de boodschappen. Het is zinvol je kinderen bij de boodschappen te betrekken, maar de eindbeslissing is aan jou.                                                                                                              

Bij veel kinderen is het echter onvoldoende om enkel veel gezond fruit en groenten in huis te halen. Ze hebben een extra duwtje in de rug nodig. Enkele tips:

  • Fruit dat gesneden is, eet makkelijker dan een volledige appel. En waarom dan niet meteen een lekkere fruitsla maken?

  • Ook op school eten kinderen hun fruit veel makkelijker wanneer het gesneden is. Er bestaan genoeg handige doosjes op de markt waarin gesneden fruit een aantal uren fris en lekker blijft.
  • Stop ook eens wat kerstomaatjes, reepjes komkommer en wortel in de broodtrommel. 

Ook tieners kan je helpen om gemakkelijk te kiezen voor gezond:

  • Een gedekte tafel met heel wat gezonde dingen nodigt uit om ’s ochtends wat te eten, en niet het ontbijt over te slaan
  • Een fruitmand op de tafel (en het snoepschaaltje in de kast)
  • Een appel toegestopt bij vertrek naar school
  • Een lunchpakket mee van thuis
  • Een kan water op tafel zetten. De makkelijkste keuze is dan meteen de gezondste.
  • Wil je ideetjes om het nog creatiever te maken, lees dan de tips bij Is gezond altijd saai

En denk ook eens aan gezonde tussendoortjes die gemakkelijk geserveerd kunnen worden:

Hoofd categorie: 
Voeding categorieën: 
info_weight: 
1