Voeding
Eetgewoontes en ontwikkeling
Voeding
Eetgewoontes en ontwikkeling

Eetgewoontes en ontwikkeling

De actieve voedingsdriehoek toont je wat kinderen elke dag nodig hebben om gezond en energiek te blijven. Dit zijn uiteraard enkel richtlijnen die je een goed inzicht geven in de verhoudingen van de verschillende voedingsgroepen.

Geen paniek

Eet je kind meer of minder dan de aanbevolen hoeveelheden, dan is dat geen reden om je ongerust te maken. De cijfers van de actieve voedingsdriehoek zijn gemiddelden en kinderen verschillen van elkaar wat groeitempo, gewicht, lengte en activiteiten betreft. Actieve kinderen verbruiken veel energie en eten doorgaans meer. Geef hen liever wat extra brood, aardappelen en groenten dan té energierijke tussendoortjes.

Je hoeft je ook geen zorgen te maken als je kind eens een periode wat minder eet. Zo lang kinderen goed groeien en speels en actief zijn, is het waarschijnlijk van voorbijgaande aard. Pas wanneer een kind langere tijd niet groeit, klagerig of minder actief is, is het raadzaam een arts te raadplegen.

Rebelse peuter

Rond de leeftijd van 2 jaar maken kinderen een belangrijke stap mee in hun ontwikkeling. Ze krijgen een eigen willetje en je hebt vast al ontdekt dat ‘nee’ het favoriete woordje werd.

Kinderen van die leeftijd hebben bovendien soms in meerdere of mindere mate last van ‘neofobie’, of angst voor nieuwe dingen, en dus ook nieuwe smaken. Ze houden het liever bij het vertrouwde.

In beide gevallen vermijd je best om er een machtsstrijd van te maken. Een té strenge aanpak zal meer verzet opwekken en je kind zal nog minder gaan eten. Ga echter ook niet rustig zitten toekijken tot het vanzelf weer over gaat. Je kind kiest misschien voor een té eenzijdig menu. Blijf veel variatie aanbieden, stimuleer je kind om te proeven en blijf het goede voorbeeld geven. Blijf positief en moedig kleine inspanningen van je kind aan.

Overgangsmomenten

Eetgewoontes van kinderen kunnen op elke leeftijd veranderen. Belangrijke fases in de ontwikkeling of momenten van grote veranderingen maken dat het wel eens durft mis te lopen. Het veranderde eetgedrag kan het gevolg zijn van het starten in de kinderopvang of de kleuterschool, de overgang naar de lagere school, een eerste keer op kamp gaan of de voorbode van een verkoudheid.

In de meeste gevallen is ook hier geduld de beste raadgever en is het veranderd eetgedrag van voorbijgaande aard. Lukt het je om positief te blijven, dan bevordert dat de goede sfeer aan tafel.

Puber 'Nooit genoeg'

Opgroeiende kinderen lijken soms heel de dag door honger te hebben. Dat is normaal. Ook al is het dan verleidelijk en makkelijk om hen een extra koek te geven, zorg toch best voor voedzame tussendoortjes om mee te geven naar school of wanneer ze ’s avonds weer trek krijgen. Voedzame tussendoortjes in combinatie met een extra boterham of wat meer groenten en aardappelen bij de hoofdmaaltijden helpen om toch een gestructureerd eetpatroon te blijven volgen en vermijden dat kinderen de hele dag door op zoek gaan naar een knabbel.

Eigen keuzes

Hoe ouder je kind wordt, hoe meer hij eigen keuzes en beslissingen wil nemen. Meer en meer jongeren kiezen er op een bepaald moment bijvoorbeeld voor om vegetarisch te gaan eten. Als je kind dit wil, maakt dat je misschien onzeker. Krijgt hij nog wel alle voedingsstoffen die hij nodig heeft om verder te groeien en hoe maak ik een goede vegetarische maaltijd klaar?

Probeer je kind niet zomaar op andere gedachten te krijgen, maar luister vooral naar de motivatie en probeer hem of haar te begrijpen. Kijk samen hoe je kind zonder vlees te eten toch evenwichtig blijft etenInformeer je als je niet zeker bent hoe je dit moet aanpakken.

Stap voor stap

Wanneer je wat wil veranderen aan de eetgewoontes van je kind, op welke leeftijd ook, probeer dan niet alles ineens te veranderen. Spreek met je ‘colaverslaafde’ tiener bijvoorbeeld af dat er voortaan geen cola maar enkel water gedronken wordt aan tafel. Met een kleuter die niet graag groenten lust, ben je al een heel eind op weg als hij telkens een hapje proeft.

Hoofd categorie: 
Voeding categorieën: 
info_weight: 
1