Voeding
Een gezond eetpatroon
Voeding
Een gezond eetpatroon

Een gezond eetpatroon

Als je wil dat je kinderen evenwichtig eten, is het niet alleen belangrijk dat je er op let wat ze wel en niet eten. Een goed eetpatroon en goede eetgewoontes zijn minstens even belangrijk.

Eetpatroon

Een gezond eetpatroon houdt in dat je drie hoofdmaaltijden per dag neemt, aangevuld met 2 à 3 (gezonde) tussendoortjes.

De laatste decennia is er echter heel wat veranderd in het eetpatroon van veel mensen.

Ontbijten: We ontbijten veel minder en heel wat mensen, maar ook jongeren en kinderen verlaten het huis zonder iets te eten. Dit is een slechte start van de dag want je hebt geen brandstof opgedaan, en na een uurtje komt dan de honger. Je eet dan vaak iets snel als een koek, een wafel, snoep, … De gezinsbond zet met ‘Ontbijt je fit’ gezinnen terug aan de ontbijttafel.

Ook in het volgende filmpje vind je ideeën om het ontbijt rustig te laten verlopen:

Lunch: Ook ’s middags kiezen veel mensen voor een snack uit de bedrijfsbistro, jongeren eten een broodje op school. Veelal is dat niet de meest gezonde keuze. Ontdek hier wat er in een gezonde brooddoos allemaal kan zitten.

Tussendoor: Overal waar je komt en kijkt is wel iets te eten te vinden. Met als gevolg dat veel mensen tegenwoordig overal en de hele dag door eten. Wat kan jij je kind wel geven als gezond tussendoortje?

Eetgewoonten

Eten heeft vaak met gewoontes te maken en dat leren kinderen thuis. Een zondags ontbijt met koffiekoeken, een koekje bij de koffie, een bakje chips voor de televisie en ga zo maar voort.

Drinken jullie water en melk aan tafel? Neem je zelf de tijd om te ontbijten? Dan zal je kind deze goede gewoontes vaak vanzelf overnemen. Neem je een appel als tussendoortje, dan wil je kind waarschijnlijk ook wel een stukje.

Kinderen gaan dit gedrag (net als vele andere dingen, trouwens) kopiëren van hun ouders. Loop jij regelmatig tussendoor wat te knabbelen, dan is de kans groter dat je kinderen ook voortdurend wat te eten zullen vragen of het gewoon zullen nemen.

Daarnaast bestaan er ook eetgewoonten die samenhangen met hoe we ons voelen. Zitten je kinderen even niet goed in hun vel? Dan kan dit een invloed hebben wat en hoeveel er gegeten wordt. Zo kunnen kinderen meer of net minder eten bij stress of snoepen bij verveling. Maar ook na een lange vermoeiende dag grijpen naar een pakje chips of net alle eten weigeren wanneer ze droevig zijn. Op deze manier bepaalt wat we voelen mee onze lichamelijke gezondheid. Het is daarom belangrijk het mentaal welbevinden van je kinderen te bevorderen. Want wie zich goed in zijn vel voelt, zal gemakkelijker de gezonde (voedings)keuze maken.

Hoofd categorie: 
Voeding categorieën: 
info_weight: 
1