Voeding
Altijd water!
Voeding
Altijd water!
Voeding
Altijd water!
Voeding
Altijd water!

Altijd water!

Kies bij gezonde voeding in de eerste plaats voor water. Water is de belangrijkste dorstlesser. Dat is helaas niet hoe kinderen er meestal over denken, zo blijkt uit een recent onderzoek.

Net als bij groenten en fruit kan jij er als ouder voor zorgen dat water voor je kind de eerste en makkelijkste keuze is. Water moet steeds binnen handbereik zijn. Enkele tips:

  • Zet bij maaltijden steeds water op tafel in een leuke kan.
  • Geef water mee in een flesje naar school.
  • Met wat ijsblokjes erin of afgewisseld met spuitwater kan je ook water in allerlei vormen presenteren.

Laat je niet verleiden tot het toevoegen van allerlei smaakjes als je kind niet meteen veel water drinkt. Aanvankelijk halen ze nog voldoende vocht uit melk, groenten- en fruitpapjes. Blijven aanbieden is ook hier de boodschap.

  • Je kind kan de ganse dag door water drinken. In tegenstelling tot frisdranken, vruchtensap of melk heeft water weinig invloed op onze eetlust. Laat je kind bij voorkeur niet te veel drinken voor en tijdens de maaltijd, want dan kan het de eetlust wel wat remmen.
  • Spoor je kind geregeld aan om te drinken. Het dorstgevoel van kinderen is immers nog niet volledig ontwikkeld. Verspreid de drinkmomenten over de dag. Hoe je dit kan aanpakken ontdek je in het volgende filmpje:

Fruitsap en frisdrank kunnen zeker af en toe, maar hou het beperkt. Frisdrank hoort thuis in de restgroep van de actieve voedingsdriehoek, en fruitsap kan geen vers fruit vervangen.  Maak hier duidelijke afspraken over.

Kinderen die al gewend zijn veel frisdrank of fruitsap te drinken, kan je best uitleggen waarom je dit wil veranderen. Doe het stap voor stap. Begin bijvoorbeeld met frisdrank aan tafel te vervangen door water. Of maak afspraken dat enkel in het weekend nog frisdrank/fruitsap gedronken wordt.

 
Hoofd categorie: 
Voeding categorieën: 
info_weight: 
1