Gamen
Tips
Gamen
Tips

Tips

Hé, het is OK

Je kind heeft plots een zee aan tijd om te doen wat anders niet kan (of mag). Misschien is je kind wel helemaal verzot op gamen en wil die niets liever dan een hele week achter het scherm hangen. Games zijn niet alleen leuk, maar je leert er ook veel vaardigheden door. Ze kunnen dus zeker één van de vrijetijdsbestedingen zijn voor je kind in de vakantie.

Evenwicht bewaken

Daarnaast is het belangrijk om ook in de vakantie het evenwicht te bewaken tussen de verschillende activiteiten die je kind doet. Maak afspraken, ook al zijn die in een vakantieperiode mogelijks wat flexibeler dan in een schoolperiode. Ga samen met je kind op zoek naar nieuwe bezigheden om de vakantie zo boeiend mogelijk in te vullen.

Voor je kind is gamen misschien op het eerste zicht de snelste en makkelijkste optie. Help hem of haar in de zoektocht naar alternatieven:

Is je kind een creatief beestje? Is je kind leergierig? Heeft je kind een hart voor sport of zit het boordevol energie? Pluis samen uit wat je kind graag doet en kijk hoe je daar deze vakantie invulling aan kan geven: wat zou jij graag doen deze vakantie? Waaraan zou je graag een keer meer tijd besteden? Waar wil je een keer naartoe gaan met ons? Etc.

Afspreken met vrienden of iets samen doen met het gezin kunnen een leuke afwisseling zijn op het gamen. Maar ook een boek lezen, knutselen of tafelvoetballen, geven de ogen en gameduimen even vrijaf van het gamen. 

Afwisseling is troef! De Play pauze stop campagne verzamelde op hun Pinterestpagina een hoop activiteitentips ter afwisseling van het gamen: Ook voor tijdens een kille natte herfst!

 

Nachtrust

Ook wat betreft nachtrust is het best om niet een te groot contrast te hebben met gewone schooldagen. Als de afspraak thuis bijvoorbeeld is dat jullie de gsm’s niet mee naar de slaapkamer nemen, doe dat dan ook niet tijdens de vakantieperiode.

Wist je dat het LED-licht van beeldschermen onze melatonine-aanmaak (= slaaphormoon) verhindert? En dat 2 tot 3 uur na blootstelling. Daardoor word je niet meteen slaperig en zal het langer duren eer je in slaap valt. Als je vlak voor het slapengaan nog naar een beeldscherm kijkt, zal je een minder goede nachtrust hebben. En dat geldt niet alleen voor kinderen.

Je kinderen beginnen best fit en uitgeslapen terug aan de winterschoolweken. 

 

Tips om gamen gezond te houden

Afspraken maken

Veel gamende jongeren wisselen periodes van veel gamen af met periodes van minder gamen. Pas wanneer er constant teveel gegamed wordt is er misschien meer aan de hand. Tijdens de vakantie kan het zeker dat je kind door een periode van meer gamen gaat. Je kind heeft dan ook meer tijd om te gamen. Toch is het belangrijk dat je die game-tijd in de gaten houdt. Bekijk hier wanneer het teveel is.

Maak op voorhand duidelijke afspraken met je kind. Spreek bijvoorbeeld af hoeveel je kind per dag mag gamen en wanneer. Als de regels anders zijn dan tijdens de schoolperiode, maak dan duidelijk dat de regels terug zullen veranderen eens de school terug begint.

Probeer daarbij het contrast niet te groot te maken. Geef niet teveel toe en zorg echt voor een evenwicht in vakantieactiviteiten. Na een week moeten je kinderen terug op de schoolbank kunnen zitten zonder nog met hun aandacht bij het gamen te zijn.

Samen gamen beleven

Misschien is ook voor jou de vakantie een periode van iets meer rust en tijd. Dan is dit de ideale moment om je eens meer te verdiepen in de gamewereld van je kind.

Vraag je kind naar zijn game, wat het doel is, wat hij/zij vandaag heeft bereikt en wie er zoal online is. Misschien kan je zelf eens meevolgen, of zelfs mee spelen. Als je kind liever alleen speelt, kan je ook altijd gameplay opzoeken. Tik op Youtube de naam van het spel in waarover je meer wilt weten samen met het woord gameplay. Je krijgt meteen een hele resem filmpjes waarin gamers hun beste gamekunde tevoorschijn halen en tips en tricks delen met hun mede-gamers.

Zelf mee plezier beleven aan gamen kan je tonen welk spelplezier gamen oplevert. Bekijk hier meer over de leuke en leerrijke kanten van gamen

Pauzes nemen

Stimuleer je kind om voldoende pauzes te nemen. Één uur aan een stuk gamen is meer dan genoeg. Wissel af met iets actief en laat hen af en toe een frisse neus halen.

Zelfs wanneer je kind voldoende beweegt, kan teveel zitten, los van het aantal uren beweging, een negatieve invloed hebben op de gezondheid.

Hier vind je enkele tips en testjes over hoe je je beeldschermhouding gezond kan houden.

Nieuwe games 

Nieuw spel? Een nieuw spel geef je best niet net voor de examens. De vakantieperiode is in dat opzicht misschien wel een meer gepast moment. Maar dan nog is het niet de bedoeling dat de vakantie exclusief wordt ingepalmd door het spel. Variatie is de boodschap.

Wil je kind graag een nieuwe game en weet je niet of die helemaal geschikt is qua leeftijd en inhoud voor jouw kind? Check de PEGI-icoontjes op de verpakking of via www.pegi.info

Hoofd categorie: 
info_weight: 
3
Gamen categorieën: