Beweging, zitgedrag en schermtijd
Over regels en afspraken
Beweging, zitgedrag en schermtijd
Over regels en afspraken
Beweging, zitgedrag en schermtijd
Over regels en afspraken
Beweging, zitgedrag en schermtijd
Over regels en afspraken
Beweging, zitgedrag en schermtijd
Over regels en afspraken
Beweging, zitgedrag en schermtijd
Over regels en afspraken

Over regels en afspraken

Goede planning

Een goede planning kan jou en je gezin misschien helpen om bewegen, sporten, spelen, tv-kijken en computeren de plaats en de tijd te geven die ze verdienen.

Plannen is:

Regels en afspraken zijn nuttig om samen met je kinderen de planning in te vullen. Als ze vooraf vastliggen kunnen discussies en ruzies vermeden worden. Afspraken zorgen voor duidelijkheid.

Regels en afspraken maak je bij voorkeur samen met je kinderen en eventueel je partner en zijn in elk gezin anders. We geven wel graag enkele tips en richtlijnen mee.

Als je wat doorheen deze site surft op zoek naar tips om je kinderen gezond op te voeden, lees je vast dingen die jij voor jouw gezin en kinderen belangrijk vindt en waar je regels en afspraken over wil maken.

Regels en afspraken voor beweging

  • Spreek af dat je kind na school eerst buiten gaat spelen of zich op een andere manier actief uitleeft. Schoolwerk lukt beter als ze eraan beginnen met een fris hoofd.
     
  • Spreek af wat goede redenen zijn om bijvoorbeeld eens een training te missen of niet met de fiets naar school te hoeven.
     
  • Actief (buiten) spelen is nuttig. Spreek af met je kind dat dit gebeurt met respect voor het materiaal, de natuur en andere mensen. Bijvoorbeeld: Je springt niet op de nieuwe zetel, je maakt geen bloemen en planten stuk, je stoort de buren niet met luide muziek en lawaai, …
     
  • Plant je kind actieve uitstappen met vrienden in de buurt, maak dan afspraken over wanneer hij/zij terug thuis of bijvoorbeeld aan tafel verwacht wordt.
     

Regels en afspraken voor tv, pc en games

Het is niet de aanwezigheid van tv, computer en games  die maken dat kinderen en jongeren te weinig bewegen, maar wel hoe lang en wanneer ze hiermee bezig zijn.

Naast schermtijd beperken kan je ook enkele tips meenemen om de schermtijd regelmatig te onderbreken voor een goede gezondheid van je kind. 

Schermtijd beperken

  • Spreek duidelijk af hoeveel tijd kinderen per dag of per week mogen spenderen achter een scherm.  Hoewel actieve games zoals Wii-port, Playstation Move en Xbox-Kinect-Games de voorkeur genieten, telt de tijd dat ze hiermee bezig zijn mee bij de totale schermtijd.
     
  • Laat kinderen kiezen welke programma’s ze willen zien. Zo krijg je geen gemopper dat kinderen na een paar uur tv hangen boos worden omdat ze de tv juist moeten uitschakelen wanneer hun favoriete programma net begint.
     
  • Bekijk met je kinderen en tieners wat zinvolle alternatieven zijn, zoals de hond uitlaten, buiten spelen, helpen in de keuken, … Bedenk bijvoorbeeld dat tekenen, knutselen, gezelschapsspelen niet noodzakelijk zittend moeten gebeuren.
     
  • Eten aan tafel hoort ‘quality-time’ voor het gezin te zijn en ook een ideaal moment om bij te praten. De televisie en computers, maar ook gsm en smartphones worden aan tafel best uitgezet. 
     
  • Als kinderen een tv of pc op de kamer hebben, verlies je als ouder het zicht op de tijd die ze achter het scherm spenderen. Plaats de tv en pc liever in de gezamenlijke leefruimtes, zodat je toezicht kan houden.
     
  • Maak afspraken dat gsm’s en smartphones in de woonkamer blijven liggen wanneer het bedtijd is. Sommige kinderen blijven urenlang sms-en of spelletjes spelen terwijl ouders denken dat ze al lang slapen.
     
  • Waak erover dat tv-momenten geen snoepmomenten worden. Kinderen die veel tv kijken, snoepen vaak ook meer. Ze worden ook veel meer beïnvloed door de overvloed aan reclame van minder gezonde voeding die ze te verwerken krijgen tijdens een paar uur tv-kijken. Reclameblokken actief invullen kan dus ook snoepmomenten ontmoedigen.
     

Schermtijd onderbreken

  • Reclameblokken zijn een ideaal moment voor het gezin om het tv-kijken te onderbreken. Even rechtstaan om een glas water of thee te halen, de pyjama aan te trekken, te spelen met de huisdieren die ook aandacht verdienen, … 
     
  • Kinderen doen vaak aan multi-schermgebruik tijdens reclameblokken: ze gebruiken hun smartphone of spelcomputer tijdens reclameblokken op tv. Je kan afspraken maken dat meerdere schermen tegelijk gebruiken beperkt wordt in huis.
     

Hoe maak je regels en afspraken

  • Eenvoudig en positief geformuleerde regels zijn meestal duidelijker voor kinderen. ‘Je mag elke avond een half uur tv kijken, dan heb je nog veel tijd om andere leuke dingen te doen. Wanneer het regent of in het weekend kan het maximum een uur’. Deze afspraken zijn duidelijker voor kinderen dan ‘niet te veel tv kijken’.
     
  • Kinderen volgen doorgaans beter de regels wanneer ze begrijpen waarom ze gesteld worden. Leg daarom uit waarom je bijvoorbeeld wil dat je kind voldoende beweging krijgt of schermtijd beperkt.
     
  • Ga na of je kind de regels goed begrepen heeft. Laat je kind de regels zelf herhalen.
     
  • Pas je aan de leeftijd van je kind aan. Hoe ouder kinderen zijn, hoe meer inspraak je hen kan geven. Jongeren vinden het belangrijk dat ook rekening gehouden wordt met hun mening. 

Hoe zorg je dat je kind zich aan de regels houdt

Regels die kinderen goed begrijpen, en waar ze inspraak in gehad hebben, worden doorgaans beter opgevolgd dan regels die van bovenaf opgelegd worden. Toch zouden kinderen geen kinderen zijn als ze niet af en toe de grenzen aftasten.

Hoe zorg je dat je kind zich houdt aan afspraken?

  • Herinner je kind aan de gemaakte afspraken. Kondig bijvoorbeeld enkele minuten vooraf het einde van de game-tijd aan. Zo kan je kind het spel rustig afronden of afsluiten.  
     
  • Geef je kind verantwoordelijkheid in het naleven van de afspraken. Het gebruik van een keukenwekker stimuleert je kind om de pc, tv, … zelf af te zetten op het afgesproken moment. Of laat je kind zelf bellen naar de trainer wanneer hij afwezig zal zijn.
     
  • Geef als ouder het goede voorbeeld en volg zelf de regels consequent. Kijk zelf niet vaker tv dan je kinderen, ga ook op tijd wat actiefs doen. Consequent zijn betekent ook dat je kinderen niet langer tv mogen kijken wanneer je zelf moe bent of er bezoek is en je ze op deze manier stil en rustig wil houden. Tv is een slechte babysit.
     
  • Wanneer je kind zich aan de afspraken houdt, verdient dit een compliment. Positieve aanmoedigingen zijn een vorm van beloning die je nooit te veel kan geven. Hou materiële beloningen (cadeautjes e.d.) eerder als uitzondering.
     
  • Je kind steevast langer tv kijken dan afgesproken of je tiener komt steeds veel te laat thuis van het voetballen? Wijs hem/haar dan rustig en kalm op de gemaakte afspraken, zonder eindeloos lang in discussie te gaan.
     
  • De manier waarop je omgaat met een overtreding van de regels kan een invloed hebben op het zelfvertrouwen. Zo kan je vertrekken vanuit een ik-boodschap. Verlies naast het foute gedrag ook de gevoelens van je kind niet uit het oog. 
     
  • Soms kan het nodig zijn om je kind de gevolgen van zijn gedrag te laten ondervinden. Wees echter zuinig met straffen, ze missen vaak hun doel als er niet ook gepraat wordt.
Sport categorieën: 
info_weight: 
0